Debriefing ‘WNF – Photo on Demand’

Motivatie
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) heeft een groot aantal foto’s van gebruikers in bezit, waar op dit moment eigenlijk niets mee gedaan wordt. De vraag is hoe ze deze foto’s kunnen gebruiken als stockfoto’s om te verkopen en hiermee inkomsten te genereren.  Het uiteindelijke doel is om meer leads en inkomsten te genereren.

Taak
Het WNF wil een online platform voor fotografen om foto’s te delen en te doneren en voor afnemers om foto’s te kopen. Hierbij zal de opbrengst naar het WNF gaan. Het platform mag niet te veel tijd en geld kosten in het onderhoud. Het budget is niet bekend, het is afhankelijk van het concept. Het mag niet te duur worden, er werd gedacht aan een maximaal bedrag van 10.000 euro.

Merk platform
Het Wereld Natuur Fonds zet zich in voor natuurbescherming en biodiversiteit over de hele wereld. Ze willen een wereld tot stand brengen waarin mens en natuur in harmonie leven.

Communicatie doel
Het communicatie doel is dat de doelgroep weet wat het WNF inhoudt en wat een foto platform teweeg kan en zal brengen. Daarna moet een gebruiker het gevoel hebben dat hij actief iets bijdraagt en gewaardeerd wordt. Gebruikers moeten actief foto’s aanleveren en reageren op bestaande content van andere gebruikers. De afnemers moeten weten dat WNF hèt platform is om natuurfoto’s tegen betaling af te halen.

Het overkoepelende doel is meer leads te krijgen en uiteindelijk meer donaties, zowel in de vorm van geld dan wel in de vorm van foto’s.

Doelgroep
De doelgroep aan de donerende kant is (hobby) fotografen, reizigers, bestaande klanten en social media volgers. De doelgroep aan de afnemende kant zijn particulieren die foto’s printen via de shop en de bureau’s die de foto’s kopen (redacties, reclamebureaus, etc)

Barrières
De eerste barrière is dat de doelgroep niet bekend is met het concept. Hoe gaan we een grote groep mensen duidelijk maken dat er een dergelijk platform bestaat? Ten tweede is het voor sommige (professionele) fotografen een barrière dat ze wel of geen beloning voor hun foto krijgen, dat kan in de vorm van een (klein) percentage van de winst die de foto opbrengt of een ander soort erkenning voor de foto’s te vergeven. Ook moet het duidelijk zijn voor de doelgroep waar de foto’s aan moeten voldoen, zoals het formaat, het genre, de kwaliteit en bepaalde regels waardoor een foto niet geüpload mag worden. Daarnaast zou dit ook niet te veel tijd in beslag moeten nemen, omdat het anders te veel moeite zou kunnen zijn voor het doen van een donatie.

Er zijn ook een aantal barrières waar we rekening mee moeten houden ten opzichte van de afnemers. Het platform moet snel en gebruiksvriendelijk zijn zodat, de afnemer goed kan zoeken op soort foto die hij wil gebruiken door middel van tags, formaat, extensie, onderwerp en camera settings. Een andere barrière voor de afnemer is de exclusiviteit van de foto; wie kan de foto nog meer kopen en wat voor rechten heeft de afnemer over het gebruik van de foto?

Leave a comment