Onderzoek populariteit foto mozaïeken

Mozaïek maken

Uit een zoekactie op Google.nl naar de hoeveelheid aan mogelijkheden op het gebied van foto mozaïeken, blijkt dat er online veel aanbieders zijn. In een markt van vraag en aanbod zou je kunnen stellen dat er dan ook een vraag moet zijn waar deze markt aan aanbied. Er zou dus ook veel vraag moeten zijn naar foto mozaïeken. Wanneer we daarna op zoek gaan naar mobiele applicaties, zijn er in zowel de Google Play Store als in de App store veel aanbieders van applicaties die het mogelijk maken een foto mozaïek te maken. Deze zijn vele duizenden malen gedownload.

Mozaïek gebruik

Daarnaast blijkt het gebruik van een mozaïek in een campagne ook al eerder gebruikt. Een mozaïek kan een boodschap duidelijker of leuker maken. Zo hebben grote multinationals als Amnesty International, IKEA en Coca-Cola ook al gebruik gemaakt van een mozaïek in hun reclame.

Bij Amnesty International was de boodschap dat een persoon iets kan betekenen voor vele mensen ergens anders, in deze campagne de mensen in Myanmar. IKEA gebruikte in haar mozaïek geen foto’s, maar producten van IKEA. De boodschap hiervan was dat alles dat je bij IKEA vind, voor iedereen gemaakt is.

Coca Cola maakte gebruik van een interactief mozaïek. Mensen konden een foto opsturen en konden deze dan later terug zien in een groot mozaïek van de ‘sexy’ man van Coca-Cola light. Het doel hiervan is mensen betrekken bij het product en het mee vieren van het 30-jarig bestaan van Coca-Cola light.

De reacties op zowel de campagne van IKEA als die van Coca-Cola zijn lovend en waren een groot succes. Over de werking van de campagne van Amnesty International is helaas niets te vinden.

Bronnen

Amnestyusa.org,. (2010). Geraadpleegd 6 oktober 2014, via http://www.amnestyusa.org/our-work/campaigns/individuals-at-risk/individuals-at-risk-campaign-resources

Coca-Cola GB,. (2013). Diet Coke Mosaic. Geraadpleegd 6 oktober 2014, via http://www.coca-cola.co.uk/press-centre/2013/april/diet-coke-mosaic.html

Macleod, D. (2008). IKEA Long Live Diversity – The Inspiration Room. The Inspiration Room. Geraadpleegd 6 oktober 2014, via http://theinspirationroom.com/daily/2008/ikea-long-live-diversity/

Leave a comment