Concurrentie-analyse fotocommunities

Hoe werken andere Nederlandse foto-communities?

Dit onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in hoe andere online communities omgaan met foto’s en hun gebruikers. Wat is hun succesfactor en waarom willen mensen eraan meewerken? Hoe ziet hun website eruit en hoe voorkomen ze massa-uploads? Wat kunnen we leren van succesvolle internationale foto communities?

 1. Zoom.nl
De website Zoom.nl is een platform waar fotografen hun foto’s kunnen uploaden. Tevens zijn er een aantal artikelen te vinden over fotografie en fotocamera’s zoals reviews en tips. Zoom.nl heeft ook een magazine met alles over fotografie dat 10 keer per jaar uitkomt. Uniek hieraan is dat ten minste 100 foto’s van de community geprint worden in het blad. De slogan die zoom.nl hanteert is: “Ontwikkel je als fotograaf”.

1.1 Wat is er op de website te vinden?
Op de homepage is er een overzicht van de site te vinden; recent geplaatste foto’s, fotowedstrijden, artikelen , fotocollecties en een button om je aan te melden. Het is overzichtelijk en er is geen overvloed aan informatie.

Verder zijn er kopjes die doorlinken naar Foto’s, Mijn Profiel, Praktijk, Nieuws, Shop en Word Abonnee. Tevens is er een klikmogelijk naar Facebook, Twitter en RSS en kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief. In de website is een forum te vinden, kun je vragen over foto’s stellen aan de ‘Fotodokter’ en cursussen volgen. Ook zijn er verschillenden groepen op de website te vinden zoals bijv. de WNF groep.

1.2 Statistieken
Unieke bezoekers per maand: 336.000+
Oplage Zoom Magazine: 53.000+
Leden Zoom.nl: 100.000+
Facebook likes: 23.000+

1.3 Gebruiksvoorwaarden voor het uploaden van foto’s
Zoom.nl heeft 10 huisregels voor de community die hier gevonden kunnen worden: http://zoom.nl/help.html. Respect naar anderen en eerlijkheid over foto’s staat hierin centraal. Een foto op Zoom.nl moet verkleind worden tot 1132 px en elke uploader heeft een limiet aan opslag die afhangt van je lidmaatschap. Ben je geen lid is het 50MB, voor abonnees is het 500MB en voor Zoom+ is het 10GB. Dit is een goede maatregel om bijvoorbeeld slechte foto’s te voorkomen en om lidmaatschap van het tijdschrift te promoten. Foto’s kunnen geplaatst worden in albums en in categorieën, en er kunnen tags bij een foto geplaatst worden. Er kan op foto’s gereageerd worden door iedereen die lid is van Zoom.nl, een stem gegeven worden door een ‘Vind ik leuk’ button en favoriet gemaakt worden. Een gebruiker kan ook fan van iemand anders worden. Tevens kan de beheerder gewaarschuwd worden als een foto niet aan de eisen voldoet zoals pornografisch beeld. Zoom.nl maakt gebruik van EXIF-data om de toeschouwer inzicht te geven in de gebruikte camera(instellingen).

1.4 Conclusie
De fotocommunity van Zoom.nl werkt goed en over algemeen houden mensen zich aan de regels. Gebruikers reageren actief op andere foto’s en er wordt genoeg kwalitatief materiaal geplaatst, dit komt wellicht door de upload limiet (mensen selecteren alleen hun beste foto’s). De groepen en categorieën zorgen ervoor dat het overzichtelijk wordt, en het wedstrijdelement zorgt ervoor dat mensen geïnteresseerd blijven.

 2. National Geographic Community
Sinds 2007 heeft National Geographic een fotocommunity. Hier kunnen leden foto’s plaatsen in verschillende categorieën. Ook hier is een wedstrijdelement ingebouwd (op dit moment in samenwerking met het WWF de Frans Lanting Award). Op de community kunnen ook tips en video’s geplaatst worden. Tevens is er een forum aanwezig.

2.1 Wat is er op de website te vinden?
Voor deze vraag ga ik alleen in op het community gedeelte van NG. Op de homepage valt als eerste de grote roterende foto op. Je ziet ook meteen hoe je kunt inloggen en wat de Top3 van de week is. Als je verder naar beneden scrollt, zie je bij Meest Recent de nieuwste foto’s, de nieuwste series, de nieuwste forumberichten, de nieuwste tips, nieuwste video en laatste fotoreacties. Ook zie je een ‘Geselecteerd voor het Magazine’ blok. De verwijzing naar Social Media kanalen is ook duidelijk aanwezig op de site. Daaronder kun je je ook aanmelden voor de nieuwsbrief en staat er een Vraag en Aanbod blokje. Ook kun je de meest bekeken foto’s checken en de laatst ingelogde leden.

2.2 Statistieken
Unieke bezoekers per maand: 180.000+ (op de gehele site)
Oplage National Geographic Magazine: 98.000
Leden community: 60.000+
Aantal geplaatste foto’s: 28.000+
Facebook likes: 59.000+

2.3 Gebruiksvoorwaarden
NG Fotocommunity heeft niet een duidelijk overzicht van hun gebruiksvoorwaarden. Wel vragen ze bezoekers met respect op anderen te reageren en niet te veel foto’s in één keer up te loaden vanwege de aandacht die een foto zal krijgen. Er is geen uploadlimiet en iedereen boven 16 jaar kan zich registreren. Foto’s mogen uiteraard niet de auteursrechten schenden.

2.4 Conclusie
Het lijkt erop dat leden van NG actief foto’s plaatsen en beoordelen. Er worden kwalitatief goede foto’s aangeleverd. Toch ziet de site er een beetje rommelig uit, met de vele informatie op de homepage. Ik vind het moeilijk zoeken naar beste foto’s of foto’s die in het magazine zijn geplaatst.

 3. Columbus Magazine Reisreporter
Het reisblad Columbus Magazine heeft een succesvolle Foto Community voor ‘Reisreporters’. Op de community kun je ook blogs en tips over reizen plaatsen. Er kan jaarlijks een reis gewonnen worden als je al Reisreporter het meeste aantal punten behaald. Deze punten kun je behalen doordat je foto, blog, of tip als Top in de nieuwsbrief komt, een rode ster voor je foto of blog verdiend (een vermelding van de redactie), voor elke foto, blog of tip die je uploadt, voor elke waardering die je krijgt, voor de gemiddelde score van je 75 best gewaardeerde foto’s, voor de mooiste foto binnen het maandthema en voor het volledig invullen van je profiel. Ook kunnen je foto’s gerepresenteerd worden in het magazine en bestaan er speciaal uitgegeven boeken of edities met alleen community foto’s.

3.1 Wat is er op de website te vinden?
Deze vraag wordt beantwoord voor het Reisfoto gedeelte op de website. Zodra je op de Reisfoto kop klikt, staan de foto’s centraal. Vrijwel de gehele pagina bestaat uit Beste Foto’s geüpload door leden. Je kunt ook doorklikken naar Nieuwste Foto’s en Columbus Topfoto’s. Ook groot aanwezig is de Log-in en Registratielink en de uitleg over de wedstrijd en waarom je moet lid worden. Ook staan de sponsors vrij groot in beeld.

3.2 Statistieken
Unieke bezoekers per maand: 175.000+
Oplage Columbus Magazine: 45.000+
Reisreporter leden: 30.000+
Aantal geplaatste foto’s: 280.000+
Facebook likes: 6.000+

3.3 Gebruiksvoorwaarden
Columbus Community heeft een hele hoop voorwaarden voor het uploaden van foto’s en het gebruiken van de community die hier gevonden kunnen worden: http://www.columbusmagazine.nl/reisreporter/hoe_werkt_het.html. Ze hebben veel richtlijnen en regels zoals dat er geen dubbele of sterk op elkaar lijkende beelden mogen worden geüpload, geen dieren in gevangenschap, geen toeristen en natuurlijk moeten de foto’s door jezelf gemaakt zijn. Je kunt alleen fan van andere Reisreporters worden als je lid bent van het magazine en er is een uploadlimiet van 1000 foto’s. Dagelijks controleert een medewerker van Columbus Redactie of de leden zich aan de regels houden en tevens kunnen de reporters zelf ook misbruik melden. Een foto moet geplaatst worden in het juiste land, moet een passende titel hebben en ten minste 25 woorden aan uitleg specifiek voor die foto. Dit zou eventueel kunnen voorkomen dat mensen massaal vakantiefoto’s gaan uploaden. De site maakt gebruikt van maandthema’s voor de foto’s waarbij je ook prijzen kunt winnen.

3.4 Conclusie
De community van Columbus is overzichtelijk en niet te massaal. Leden lijken daadwerkelijk moeite te doen om hun mooiste foto’s te uploaden en reageren ook actief op andere foto’s. Er is een soort vriendencommunity ontstaan onder de leden en ze gedragen zich sportief ten opzichte van elkaar. Er zijn kwalitatief goede foto’s, die vaak gebruikt worden ter ondersteuning van het magazine. Het wedstrijdelement blijkt tevens hier een belangrijke drijfveer te zijn.

 4. Andere niet-Nederlandse populaire foto communities:
4.1 Flickr.com
4.2 Instagram
4.3 DeviantArt
4.4 Photobucket.com
4.5 Shutterfly.com
4.6 500px
4.7 FStoppers.com
4.8 Trover.com
4.9 Lensculture.com
4.10 Fotocommunity.com
4.11 JPGmag.com
4.12 Picasa

 

4.1 Wat kunnen we leren van internationale sites?
De foto’s staan centraal op de homepage, evenals de mogelijkheid om lid te worden. Alle gebruikers hebben een mogelijkheid andere foto’s te waarderen en commentaar op te leveren (profielen). Best gewaardeerde foto’s staan overzichtelijk bij elkaar, zowel als Editor’s Picks. De sites hebben mogelijkheden om via een app foto’s te uploaden en bekijken. Er zijn thema’s, featured lists en categories aanwezig. Veel van de populaire communities hebben een ‘benefit’ voor de uploader, dit kan in de vorm van erkenning, een prijs, geld of publicatie. Sites met kwalitatief goede foto’s hebben een upload limiet en/of een mogelijkheid tot het (betaalbaar) opwaarderen van je profiel. Wat opvalt is dat een paar van de grootste spelers (DeviantArt, Photobucket, Shutterfly) een webshop wat betreft print heeft op hun website. Dit geeft de gebruiker de mogelijkheid zijn eigen foto’s of die van anderen tegen betaling af te drukken op verschillende media zoals canvas, kalenders, t-shirts, posters en algemene merchandise. Geen enkele Nederlandse online foto community heeft deze mogelijk nog, wellicht een gat in de markt voor het WNF?

5. Algemene conclusie
In Nederland zijn er (nog) niet veel fotocommunites actief, en al helemaal niet waarbij de mogelijkheid is de foto te (ver)kopen of te printen. Er is een overvloed aan online fotocommunities in het buitenland, maar alleen een enkele heeft de mogelijkheid tot het (ver)kopen van ledenfoto’s als stockmateriaal. Het valt op dat er eigenlijk geen enkele site is waarbij foto’s ook aan particulieren verkocht worden (de meesten zijn enkel gericht op bedrijven) en in Nederland er geen enkele community inspeelt op het persoonlijk printen van foto’s.

 

Bronnen
http://blog.123tijdschrift.nl/tijdschrift-zoom-nl-boekt-abonnee-record/

http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/wedstrijden/10_jaar_zoomnl_de_grootste_fotowedstrijd_van_nl.asp

www.zoom.nl

http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/oplage-national-geographic-onder-druk/110855/

http://www.genj.nl/adverteren/national-geographic-magazine/ngm-adverteren/2

http://www.nationalgeographic.nl/fotografie/community

http://www.columbusmagazine.nl/reisfotos/beste_reisfotos/

http://www.columbusmagazine.nl/special/4038/vacature_accountmanager.html

Top 15 Best Photo Sharing Sites | October 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a comment